Veřejný zájem, nebo kampaň pro soukromé firmy?

04.02.2019   |   PRAHA

Firmy zajišťující pozemní televizní vysílání se snaží vytvořit dojem, že diváci mají jen jedinou možnost řešení konce vysílání v DVB-T. Je však potřeba divákům říct celou pravdu - možností je mnohem více!

Možná jste je také zaregistrovali – spoty s oblíbeným moderátorem Danielem Stachem, které vysílá Česká televize. Stach v nich divákům vysvětluje, že podle rozhodnutí Evropského parlamentu a Rady EU je třeba přejít v pozemním vysílání z DVB-T na DVB-T2 v případě, že televizi přijímáte přes anténu. A že nutně potřebujete televizi nebo set top box s kódováním HEVC.

Připadá vám na těchto spotech něco zvláštního? Aby ne. V podstatě se jedná o reklamu na soukromé distributory televizního vysílání, ačkoliv má vyvolat dojem veřejného zájmu. Toto jsou fakta: Česká televize je televizí veřejnoprávní. Firmy, které pozemní vysílání zajišťují, tedy České Radiokomunikace a Digital Broadcasting jsou však soukromé společnosti.

Že by se jednalo jen o informační kampaň určenou divákům České televize? Asi ne, ČT přece nemá důvod svým divákům tajit různé možnosti, jak konec DVB-T vyřešit. Ptáte se, nejedná-li se o kampaň vlády? To zcela určitě ne, protože tu ministerstvo průmyslu a vláda teprve připravují.

Klamání spotřebitele?

Je však nutné položit si otázku, zdali v případě kampaně ČT nejde o jasné klamání spotřebitele. Z kampaně totiž může divák nabýt dojmu, že v podstatě jedinou možností je přejít na DVB-T2 a pořídit si kvůli tomu novou televizi nebo set top box. O tom, že je také možnost vyřešit tuto technologickou změnu pouhým přechodem na satelitní, kabelové vysílání či na IPTV, se divák nedozví. A nedozví se ani to, že v případě přechodu na tyto platformy novou televizi nebo set top box nebude muset kupovat.

Je potřeba říkat zákazníkům celou pravdu

Je nezbytné, aby občané České republiky měli přístup k objektivním informacím, které se této složité problematiky týkají. Nemohou si jinak udělat komplexní obrázek o celém tématu, a svobodně se pak rozhodnout pro ideální řešení. Stát by si měl pospíšit s informační kampaní, která tato fakta doručí.

 

Seznam článků